Geachte ouder(s) / verzorger(s),
In deze brief informeer ik u over een verandering op het rapport, een mail met bijzonderheden, te laat komen, executieve vaardigheden, OPP’s, PPO-keuzes, de excursie naar de Techcampus in Nieuwegein en het kerstrapport.
Inzet en gedrag op het rapport
We hebben besloten dat op het rapport per vak en per periode door de docent een beoordeling wordt gegeven voor inzet en gedrag per leerling. Bij inzet wordt gekeken hoe goed de leerling zijn/haar best doet om mee te werken en te leren in de les. Ook huiswerk en spullen in orde hebben horen hierbij. Bij gedrag gaat het om bijdragen aan een fijne en rustige werksfeer in de klas. De beoordeling is zichtbaar als O (onvoldoende), M (matig), V (voldoende) en G (goed). Deze beoordelingen worden afgedrukt op het rapport en tellen niet mee voor de overgang.
Zo is het meer inzichtelijk voor de leerling en voor u hoe er gewerkt wordt én kunnen u en wij zien of er een verband is tussen het resultaat en inzet of gedrag. Bijvoorbeeld: een leerling vertoont in de les veel inzet en goed gedrag, maar behaalt toch onvoldoendes voor het vak. Dit geeft ons aanleiding om met de leerling in gesprek te gaan over hoe er geleerd wordt, zodat we dit kunnen verbeteren.
Mail met huiswerk/spullen/time-outs/rode kaarten
U ontvangt in een apart bericht een mail waarin op een rijtje staat hoe vaak uw kind huiswerk/spullen niet in orde heeft gehad en mogelijke time-outs of rode kaarten. Uiteraard pakken wij dit als school op. Het is enorm helpend als u deze lijn thuis voortzet: ga het gesprek aan met uw kind waarom dingen niet soepel lopen. Een praktisch voorbeeld hiervan is om samen met uw kind in de avond de tas in te pakken als u ziet dat uw kind vaak zijn/haar spullen niet in orde heeft.
Kleine wijziging bij melden bij te laat
In de vorige nieuwsbrief berichtte ik u over de wijziging in de procedure van het melden na het te laat komen van een leerling. Nog één aanvullend iets: er wordt bij het terugkomen voor gekozen voor de dag erna óf de dag daarna, afhankelijk van hoe laat de leerling begint. Er wordt gekozen voor het meest vroege tijdstip.
Training ontwikkelingsperspectiefplannen
Het mentorenteam van klas 2 heeft op 29 oktober een training gekregen over het schrijven van ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s). Deze documenten worden gemaakt wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft bovenop de standaard aanwezige ondersteuning op het Broeckland College. Dit komt steeds vaker voor en als school ontwikkelen wij ons hierin, de mentor heeft hier een grote rol in. Wanneer er voor uw kind een OPP geschreven wordt dan wordt u hier uiteraard over geïnformeerd en in betrokken.
Executieve vaardigheden
Op 11 november hebben de mentoren van klas 2 voorlichting gekregen over executieve vaardigheden. Voorbeelden van executieve functies zijn impulsbeheersing, werkgeheugen, planning en organisatie, emotieregulatie. De komende tijd zullen de mentoren hier aandacht aan besteden tijdens de mentorlessen.
PPO-ronde 2
Uw kind heeft zo’n twee weken geleden aangegeven welke twee profielen het beste bij hem/haar past. De roostermaker heeft elke leerling ingedeeld in één van deze twee profielen voor de komende acht weken. Hierna gaat de leerling de andere keuze volgen. Nadat de leerling deze twee profielen heeft gehad (staat als PPO op het rooster) volgt de definitieve keuze. Aangezien het groepen leerlingen zijn die een bepaald profiel hebben gekozen, bestaan deze groepen uit leerlingen uit verschillende klassen. Ruilen van groep is niet mogelijk. Wanneer een leerling het lastig vindt om in een andere samenstelling les te krijgen dan zal deze het gesprek aan moeten gaan met de mentor om dit toch succesvol te laten zijn. Ook volgend jaar zal het profielvak niet bestaan uit de vaste klas van de leerling.
Excursie Techcampus Nieuwegein
Afgelopen donderdag zijn we met 65 leerlingen uit klas 2 naar de Techcampus van het ROC in Nieuwegein geweest. Leerlingen kregen hier drie verschillende workshops vanuit verschillende technische vervolgopleidingen. Het was een succesvolle dag waarin de leerlingen heel hard en enthousiast gewerkt hebben en zo een goed beeld hebben gekregen van mogelijke opleidingen na het Broeckland College.
Cijferrapport 1
We gaan nu de laatste weken in tot de kerstvakantie. “De kop is eraf”. Voor de kerstvakantie ontvangt uw kind het rapport en zal deze thuis aan u moeten laten zien. Na de kerstvakantie moet het rapport, met een handtekening van u, weer teruggegeven worden aan de mentor.
Leerlingen van de klas B23 ontvangen één of twee rapporten (afhankelijk van de doorgegeven wens eind klas één) met daarop hun gemiddelde cijfers. Het betreft voor elke leerling een rapport met de gemiddelde cijfers op basisniveau en voor sommige leerlingen daarbovenop een rapport met cijfers op kaderniveau.
Leerlingen van de klassen B24, B25 en B26 ontvangen allemaal twee rapporten. Het ene rapport laat de gemiddelde cijfers op basisniveau zien. Het andere rapport laat de gemiddelde cijfers zien op kader/theoretisch niveau.
Ook vindt u op het rapport een voorlopig advies. Dit voorlopige advies laat zien naar welk niveau uw kind zou gaan op basis van de gehaalde cijfers tot nu toe. Dit advies kan dus nog veranderen, aangezien we nog een heel stuk schooljaar te gaan hebben. De eisen voor de niveaus in klas 3 zijn als volgt:
Overgang naar klas 3 basisberoepsgerichte Leerweg (BBL):
– De leerling heeft maximaal 3 tekortpunten op het BBL-niveau.
Overgang naar klas 3 kaderberoepsgerichte leerweg (KBL):
– De leerling heeft geen onvoldoendes op BBL-niveau.
– Op KGT/TL niveau zijn Nederlands, wiskunde en Engels afzonderlijk gemiddeld voldoende.
– Op KGT/TL niveau heeft de leerling minimaal 39 punten wanneer de gemiddelde cijfers van dit niveau worden opgeteld. De leerling mag maximaal één 4 en geen cijfer onder de 4 staan.
Overgang naar klas 3 theoretische leerweg (TL) / MAVO:
– De leerling heeft geen onvoldoendes op BBL-niveau.
– Op K/T-niveau zijn Nederlands, wiskunde en Engels afzonderlijk gemiddeld voldoende.
– Op KGT/TL niveau heeft de leerling minimaal 45 punten wanneer de gemiddelde cijfers van dit niveau worden opgeteld. Voor één vak mag er gemiddeld een 5 staan.
Ouderavond cijferrapport 1
Op donderdagavond 8 januari is het weer ouderavond. U kunt zich opgeven om te spreken met maximaal 3 docenten. Ik raad u aan te kijken naar de cijfers van uw kind per vak en gesprekken aan te vragen met de docenten van de vakken die uw kind het meest lastig vindt. Uiteraard is het goed om hier samen met uw kind het gesprek over aan te gaan. Op 18 december gaat de inschrijving open, u ontvangt hier een los bericht over tegen die tijd.
Laatste week voor de kerstvakantie
Deze heeft een wat andere invulling. Maandag: les, dinsdag: sportdag, woensdag: les, donderdag: les, vrijdag: kerstactiviteit met mentor en rapport ontvangen.
Mochten wij geen contact meer hebben voor die tijd dan wens ik u bij deze alvast hele fijne dagen toe.
Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
B. van Barneveld
[email protected]
Afdelingsleider klas 2 vmbo